De A7 uitgebreid tot 2 x 3 rijstroken

Een betere concurrentie positie voor NoordHollandse steden en een snellere verbinding tussen Purmerend en Amsterdam. Om dit voor elkaar te krijgen kon het Purmerends college kiezen uit vier varianten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het werd de verbreding van de A7 tot 2 x 3 rijstroken maar dan met minder op- en afritten bij Purmerend-Zuid en Zuidoostbeemster. In de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer kreeg wethouder Eveline Tijmstra steun van alle partijen met uitzondering van GroenLinks. Beide PVV fracties waren afwezig.

De verbreding heeft als consequentie dat van de huidige op- en afritten bij Purmerend de helft moet verdwijnen in verband met de verkeersveiligheid. Bij Purmerend Zuid/Weidevenne blijven wel de op- en afritten naar Amsterdam, maar die van en naar Hoorn verdwijnen. Bij Purmerend Centrum/Zuidoostbeemster blijven de op- en afritten richting Hoorn en verdwijnen juist die van en naar Amsterdam. Om te voorkomen dat het verkeer vervolgens via het centrum van Purmerend gaat rijden, komt er een parallelle rijbaan tussen Purmerend Zuid/Weidevenne en Purmerend Centrum/Zuidoostbeemster. 

Alle partijen toonden zich bezorgd over de gevolgen van het plan voor toename van verkeer op de nu al drukke Laan der Continenten in de Weidevenne. Wethouder Tijmstra begreep die zorg. 'Ik leg u in maart een voorstel voor om de verkeersafwikkeling in de Weidevenne te onderzoeken. Onderdeel daarvan is ook het inzichtelijk maken van de effecten van de bussluis'. Op 28 februari staat de aanpassing van de A7 op de agenda van de gemeenteraad voor een definitief besluit. 


Trefwoorden: debat a7
Geplaatst

vrijdag 08 februari 2019 | 13.04 uur

Laatst gewijzigd

vrijdag 08 februari 2019 | 13.20 uur

Auteur

RTV Purmerend redactie