Elke vrijdagochtend worden in het pand aan de Van IJsendijkstraat 164a letterlijk aan de lopende band voedselpakketten samengesteld door de vrijwilligers van de Voedselbank Purmerend, met hulp van cliënten van Kadijkerkoog. Zo worden elke week ruim tweehonderd Purmerenders met een hele krappe beurs geholpen met een aanvulling op hun boodschappen. Het wordt wel steeds moeilijker om een divers pakket te maken.

Voedsel dat anders wordt weggegooid verzamelen en uitdelen aan mensen die dat heel hard nodig hebben. Dat is de kern van het werk van de Voedselbanken in Nederland; verspilling terugdringen en mensen helpen. Anita de Snaijer is samen met Marciano Pieters coördinator en zij zorgen er voor dat de pakketten er komen. Die klus wordt steeds lastiger, vertelt Anita als ze wijst op de stellingen met pallets. ‘Veel kratten zijn leeg. We merken dat er minder bedrijven zijn die hun overtollige producten aan ons schenken.’

Het is dus lastig om elke week een pakket samen te stellen dat aan de schijf van vijf voldoet, beaamt Anita. ‘Maar bedenk wel dat onze pakketten een aanvulling zijn op de dagelijkse boodschappen en geen vervanging.’ Gelukkig zijn er nog genoeg bedrijven die de Voedselbank wel helpen. Elke woensdag rijdt het busje van de Voedselbank naar Hessing in Zwaag om verpakte groenten op te halen. Op donderdag is de rit naar het regionale distributiecentrum van de Voedselbank Nederland in Amsterdam en vrijdag is brood-dag. ‘Dan krijgen we brood van Harry de Groot, Plus, Bakker Bart en Kees Gutter.’

De Voedselbank Purmerend maakt ook pakketten voor omliggende gemeenten Waterland, Landsmeer en Edam-Volendam; in totaal zo’n honderdtwintig pakketten. De klanten komen zelf naar het uitgiftepunt aan de Van IJsendijkstraat en krijgen daar de producten aangereikt. Welke dat zijn, varieert dus per week. ‘Het is helemaal afhankelijk van wat we binnengekregen hebben,’ aldus Anita. Ze werpt ondertussen een blik op de grote vriezer en constateert tevreden dat er komende week voor iedereen een stukje vlees is.

Wie is ‘iedereen’? Wie komt in aanmerking voor een voedselpakket? In essentie zijn het de hulpverleners die bepalen of iemand een bezoek aan de Voedselbank nodig heeft en ze kijken vanzelfsprekend naar de financiële situatie. Het gaat grofweg om een huishouden dat, na aftrek van alle vaste lasten, per maand niet meer dan 135 euro voor boodschappen heeft. Dat is dus gerekend voor een eenpersoons huishouden. Voor elk gezinslid extra komt er negentig euro bij. ‘Onze klanten zijn bijvoorbeeld alleenstaanden die van een kleine uitkering moeten rondkomen en mensen in de schuldhulpverlening, die tijdelijk wat ondersteuning nodig hebben.’

Kan iemand die eenmaal ‘binnen’ is onbeperkt en zo lang als hij wil gebruikmaken van de voedselpakketten? Absoluut niet, verzekert Anita. ‘Als iemand bijvoorbeeld via Bureau Preventie van de gemeente wordt aangemeld, dan geldt een periode van drie maanden. Daarna wordt gekeken of de situatie veranderd is en of de cliënt het pakket nog wel nodig heeft. Sowieso is de maximale duur dat iemand gebruik kan maken van de Voedselbank gesteld op drie jaar.’

Voedselbank en hulpverlenende instanties moeten kritisch zijn op gedragingen van klanten. ‘We hebben meegemaakt dat klanten onze producten via Facebook probeerden te verkopen. Als we daar achter komen, is het meteen klaar. Geen pakketten meer. We kregen ook eens een vrouw die een voedselpakket kwam halen, omdat ze al haar geld had gestoken in de operatie van haar hond. Dat was voor ons de grens, hoe hard dat ook is. Want waarom moet de Voedselbank daar voor opdraaien?’

Lege schappen in de stellingen dwingen de vrijwilligers van de Voedselbank om regelmatig acties te houden bij supermarkten en het winkelende publiek te vragen om een extra pak rijst, meel of anderszins houdbaar product te kopen en in de krat van de Voedselbank te leggen. ‘We kregen een poosje geleden van iemand een taartje. Hartstikke lief natuurlijk, maar wij kunnen er niets mee, want een week later, als we weer gaat uitdelen, is het product niet goed meer. Blikken, pakken, potten: daar zijn we dan heel blij mee.’ En de klanten natuurlijk ook.

Geplaatst

zaterdag 12 oktober 2019 | 18.48 uur

Laatst gewijzigd

zaterdag 12 oktober 2019 | 19.48 uur

Auteur

RTV Redactie