RTV Purmerend.nl

Noord-Zuidlijn Metro: niet alleen voordelen

Vrij naar een beroemde uitspraak van Johan Cruyff: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Dus ook de nieuwe metro van Amsterdam Noord naar Zuid.

Het voordeel: meer capaciteit voor meer reizigers en hogere snelheid. Het nadeel: voor veel reizigers een extra overstap. Bijvoorbeeld voor wie met de trein verder wil reizen vanaf Amsterdam Centraal. Of voor wie gewend was op het Stationsplein over te stappen op de tram. Want zoals de plannen nu luiden gaat straks maar één op de vijf bussen nog door de IJtunnel naar het hart van Amsterdam.

D66-er Tom de Jong, naast Raadslid in Purmerend ook namens Purmerend lid van de Regioraad die gaat over het openbaar vervoer in en rond Amsterdam gaf in een korte presentatie duidelijk aan waar de keuzes over gaan. Nooit meer dan 5 minuten extra reistijd. Evenveel bussen per uur als nu. Voldoende bussen naar Amsterdam Centrum na de laatste rit van de metro. Goede informatie voor toeristen, belangrijk voor heel Waterland. En een calamiteitenplan voor storingen bij de metro. De Raadscommissie vond eensgezind dat het beter moet.

Niet meer dan 5 minuten extra reistijd? Hans Meijer (PvdA) kwam met het begrip “subjectieve reistijd”: door overstappen lijk je langer onderweg dan feitelijk het geval is. De VVD ziet het openbaar vervoer naar Amsterdam opnieuw achteruit gaan. Het AOV vraagt aandacht voor ouderen die vooral buiten de spits reizen. En iedereen ziet het belang van samenwerking met overig Waterland: samen bereik je misschien meer dan alleen.  28 april spreekt de Regioraad over de plannen, met gelegenheid in te spreken. Maar het dagelijks bestuur van de vervoersregio beslist.