RTV Purmerend.nl

Regioraadslid Jeroen Adolfs: ''OV beter af zonder marktwerking''

Bussen, metro's, treinen en trams zijn door de coronacrisis leger dan ooit. Het kabinet adviseert om zoveel mogelijk het OV te vermijden en trekt extra geld uit om de huidige dienstregeling te laten draaien. Is het OV wel bestand tegen een veranderend Nederland? Regioraadslid Jeroen Adolfs gaf in Wesley’s Podcast tekst en uitleg over de vele veranderingen in het OV.

Het openbaar vervoer kent in vervoerregio Amsterdam vooralsnog geen grote incidenten. ''Het is lastig om passagiers uit te leggen wat wel en wat niet kan. Volle vliegtuigen met mondkapjes zijn mogelijk, maar in bijvoorbeeld bussen is dat totaal anders'', aldus het Purmerendse regioraadslid. ''Ik ben geen wetenschapper, dus ik kan geen oordeel geven over de specifieke luchtcirculatie in een vliegtuig. Echter bekruipt mij als gebruiker van het OV, niet als regioraadslid, de gedachte of het niet meer een economisch motief is om volle vliegtuigen toe te staan.'' Adolfs benadrukt: ''Ik verwacht uiteindelijk een versoepeling, waardoor er ook in het OV meer mensen toegestaan zijn.''

De vervoerregio maakte onlangs bekend dat de inschrijving voor de aanbesteding in Zaanstreek-Waterland voor onbepaalde tijd is uitgesteld. ''Het is een wijs besluit, omdat hierdoor de markt weer tot rust kan komen. Het zou te negatief uitpakken om nu te kijken of we al dan niet met dezelfde vervoermaatschappij blijven werken.'' Het systeem waarin het openbaar vervoer geprivatiseerd is (proces waarbij diensten van overheid naar bedrijven gaan, red.), kent volgens Adolfs niet alleen maar voordelen. ''In deze tijd komt bij mij de twijfel of marktwerking wel handig is geweest. Hadden we het OV niet beter kunnen concentreren als overheidsdienst? Ik denk dat dit een serieuze vraag is, die we moeten onderzoeken. Al gaat het met strikte eisen en toezicht van de vervoerregio goed.''

Beluister de podcast over het OV in tijden van corona én de aanpak om het OV in de toekomst functioneel te houden via deze link.