Gemeentebelangen Purmerend (GBP) ergert zich aan laadpaalklevers

Als het aan de GBP ligt, gaan autobezitters straks extra betalen wanneer zij langer dan nodig hun elektrische auto op een openbare oplaadplek laten staan. De partij ziet als belangrijkste bezwaar dat het openbare karakter van een laadpaal verdwijnt als die geclaimd wordt door één autobezitter. Jordi Albers: ‘ Daarmee ontnemen zij andere mensen de kans om hun auto op te laden’. Hij wil van het college van B&W weten wat zij eraan gaat doen.  

Voor zijn vragen aan B&W heeft Albers via de website laadpaalklever.info uitgezocht dat Purmerenders één uur en 6 minuten langer aan een laadpaal staan dan het landelijk gemiddelde van 9 uur en 45 minuten. GBP wil met haar actie bereiken dat inwoners zich sociaal opstellen naar andere eigenaren van elektrische auto’s in de buurt.  

Sandra Hoekstra (GBP): ‘Wij willen voorkomen dat er problemen ontstaan in buurten. Mensen stoppen nu briefjes onder de ruitenwissers bij laadpaalklevers. Dat leidt tot spanningen. Bovendien ontbreekt een maximale parkeerduur. Handhaving is daarom niet mogelijk’.   

De partij komt zelf met twee mogelijke oplossingen.  Als eerste een tekst bij de laadpalen waarin opgeroepen wordt auto’s te verplaatsen als de batterij is opgeladen. Als tweede mogelijkheid een boete voor auto’s die te lang aan een laadpaal staan. Daarvoor verwijst ze naar een experiment dat de gemeente Utrecht momenteel uitvoert.